Zpět na slovník

Co je to Adblock?

Obecné

Adblock

Adblock je software nebo rozšíření pro webové prohlížeče, jehož hlavním cílem je blokovat reklamy na webových stránkách. Používání Adblocku umožňuje uživatelům prohlížet internet bez rušivých bannerových reklam, vyskakovacích oken, videoreklam a dalších komerčních prvků, které mohou zpomalovat načítání stránek nebo snižovat uživatelský komfort. Mezi nejznámější nástroje pro blokování reklam patří AdBlock, Adblock Plus, uBlock Origin a další podobná rozšíření dostupná pro různé prohlížeče, jako jsou Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari nebo Microsoft Edge.

Adblock funguje na principu filtrování obsahu. Používá seznamy pravidel, které rozpoznávají a blokují reklamy na základě domén, skriptů nebo specifických prvků na webových stránkách. Některé pokročilejší adblockery umožňují uživatelům přizpůsobit nastavení blokování, například povolit reklamy na určitých webech nebo podporovat méně rušivé reklamy.

I když je Adblock výhodný pro uživatele, kteří chtějí rychlejší a méně přeplněné prohlížení webu, představuje problém pro vydavatele a provozovatele webových stránek. Mnoho webů je závislých na příjmech z reklamy, a proto se někteří provozovatelé snaží blokování reklam obejít například tím, že omezí přístup uživatelům s aktivovaným Adblockem nebo zobrazují výzvy k jeho vypnutí. Některé weby používají „povolené reklamy“, které splňují kritéria méně rušivého zobrazování (např. program Acceptable Ads v Adblock Plus), aby si udržely alespoň částečný reklamní příjem.

Blokování reklam je stále diskutovaným tématem v online prostředí – zatímco uživatelé oceňují čistší a rychlejší prohlížení internetu, provozovatelé webů hledají způsoby, jak zachovat financování obsahu. Tento trend vedl k rozvoji modelů, jako jsou placené předplatné, donátorské systémy nebo natívní reklama, které nejsou Adblockem tak snadno detekovány.